Üdvözlünk vándor! Ülj tüzünk mellé, és érezd jól magad nálunk |
| |
|
Megtisztelsz látogatásoddal. Ezt az oldalt azért hoztam létre, hogy rohanó, gyilkos tempójú világunkban kicsit megpihenjünk, menedékre leljünk. Itt feltöltheted írásaidat, olvashatsz, eszmét cserélhetsz, vagy akár véleményt is nyilváníthatsz. Csupán egy valamit kérek tőled. Mindezt mindannyiunk örömére, szórakoztatására, kulturált körülmények között tedd meg. Most pedig kényelmesen helyezkedj el, és érezd jól magad.
Szellemi munkád után jogdíjat sajnos nem áll módomban fizetni, de elég legyen számodra a tudat, hogy remélhetőleg sokan olvassák majd azokat.
Fontos információ: Ahhoz, hogy a PIPAFÜST tagja legyél, szerzőink egyikétől kell beszerezned meghívót, vagy ajánlást.
Ha szeretnél tőlem többet olvasni, kérlek kattints a www.sneider.5mp.eu oldalra.
S. Szabó István
| |
|
Az oldalon feltüntetett írásokat - szellemi termék - megilleti a szerzői jog védelme. Ha bármelyik mű elnyerte tetszésedet, és szeretnéd felhasználni azt, kérlek a vendégkönyvön keresztül vedd fel velünk a kapcsolatot. | |
Felszáll és körbefon, mint a pipafüst |
Radnai István
PISTA-ATTILA KINŐTT RUHÁJA
Emlékszem az ikon hidegére
szádon, s verejtéked hogy szakadt...
mint kivégzett strelec felesége
üvöltök a Kreml fala alatt"
Anna Ahmatova: Rekviem - Bevezetés (1935)
(Rab Zsuzsa fordítása)
attila a világjáró párizs és a kótdazűr
maradhatott hát utána hézag mint a világűr
szerencséd volt egy kocsival hosszabb
aznap a vonat lett volna rosszabb
túléltél volna világháborúkat s fojtott
volna a kötél mert fegyelmet nem oltott
beléd a század és a szenvedély
így fennmaradt holtan az esély
kiforgatták szavaidat
szemezgették soraidat
rád adtak egy szűk ruhát
megint dönthetnéd a tökét
elkaphatnád tőkés tökét
nem játszanád a puhát
| |
|
Ha ültettél egy fát, és írtál egy könyvet, már nem éltél hiába.
| |
|
Papírra vetett szárnyaló rímmé kócolt gondolat,
Imádság, dallamban lélekkel eggyé fonódva.
Poros betűink arany ecsettel fényesre fésülöd,
Alvó ihletet születni a fényre, ragyogni hívod.
Füstként illattal úszik a légen át a kósza vers
Üres estéket parázslón szellemmel betöltve.
Siess éteren át alkotó szívekhez s kezekhez,
Tedd szebbé a napok megfakult színét!
| |
|
A Pipafüst Irodalmi és Közéleti Folyóiratot alapította és szerkeszti:
S. Szabó István
sneider1@citromail.hu
istvan.szabo012@gmail.com
Társszerkesztő:
Kepes Károly
kkepes@gmail.com
Ha kérdésed, problémád vagy ötleted van az oldallal kapcsolatban, fordulj hozzánk bizalommal. | |
Hányan is vagyunk jelenleg? |
A Pipafüst Irodalmi és Közéleti Folyóiratnak, jelenleg
78
regisztrált tagja van.
| |
Interjúk a Pipafüst szerzőivel |
| |
Drámák (Pályázati antológia) |
| |
|
Itt megunt könyveidet cserélheted másik könyvre. Áruld el a mű címét, és azt, hogy milyen kötetet kérsz érte cserébe. Persze, írj ide egy elérhetőséget is! Ha viszont árulod a könyvet, akkor lécci vidd a kereskedőházunkba, egy "emelettel" lejjebb.
| |
Társoldalak (kattintható) |
| |
|
Bannercserére ajánljuk | |
|
Milyen a múltad?
Azt tudod.
Milyen lesz a jövőd?
Nos.
Amilyenné teszed.
Ha széppé varázsolod a holnapod, akkor a jövőd is, és a múltad is szép lesz.
Hisz a holnapról, holnapután, már múltként beszélünk
S. Szabó István
| |
|
|
|
Út a jövőbe2013.09.16. 17:12, kaposy
Nehéz az útépítőnek, főleg nyáron.
A „kisember” az új gazdaságpolitikától reméli az ország növekedési pályára állítását. Mint minden reformhoz, ehhez is újfajta gondolkodás kellene. Természetesen nemcsak elméleti szintem, az íróasztalnál megtervezve a „nagy fejekben”, hanem főleg a tett helyszínén: a munkahelyeken. A valóságos teljesítmény itt dől el.
Egyik reggel a városba menet útjavító brigáddal találkoztam. Rögtön a régi mondás jutott eszembe, mely szerint „ez az út a kommunizmusba vezet”. Itt a hitelesség kedvéért a kommunizmus szót cseréljük ki, és használjuk helyette a jövőt. Akik a Kunszentmiklóst Szabadszállással összekötő úton naponta közlekednek, azoknak nem kell ecsetelni az út állapotát. Kátyúk, mély gödrök, lyukak, felfagyott útpadka és repedések váltogatják egymást. „No végre, talán kimászunk a gödörből” – gondoltam, amikor a kormányszínű ruhába öltözött csapatot megláttam. Kicsit távolabb egy terebélyes szilfánál félreálltam, hogy a munkásokat jelenlétemmel ne zavarjam, de a történelmi pillanatot se szalasszam el.
Rögtön az elején észrevehető volt, hogy nem valami szedett-vedett társasággal találkoztam, hanem specialistákkal. Ugyanis az úthiba elhárító csapat összetétele a következő volt: egy kátyútisztító, seprűvel a kezében. Egy fő anyagmozgató, középméretű lapáttal. Egy ember kezében fából készült speciális szerszámot láttam, ami a simítóeszköz funkciót töltötte be, mint később kiderült. A csapat lelke a „nehéz” gépkezelő. A vezetői feladatot a munkafelügyelő látta el, megfelelő láthatósági mellénnyel és szimatszatyorral felszerelve. A bitument szállító gépkocsi vezetője és a figyelőőr tartozott még a brigádhoz. A figyelőőr feladatát nem sikerült megfejtenem, mert folyamatosan bólogatott, evett és telefonált. Persze az is lehet, hogy nagyon fontos tárgyalást bonyolított le reggelizés közben – a fűben fekve. Ez így is maradt ameddig ott voltam. A személyi összetételen kívül az útjavítás fontos részének kell tekinteni a kellő távolságban elhelyezett két-két figyelmeztető táblát, amelyek jelzik, hogy az úton munkások dolgoznak, legyenek szívesek óvatosan közlekedni. Erre a két tábla mozgatása külön specialista nem volt, sorsolással dönthették el, hogy ki viszi előrébb a fontos eszközöket.
Maga az útjavítás és karbantartás nagyon komoly feladat, hiszen ezeknek a munkáknak az eredményessége hosszú időre befolyásolja az út minőségét, cég jó hírnevét, presztízsét. A munkások ezt jól tudják és meg is tesznek minden tőlük telhetőt. Sokat segít a hosszú évtizedek tapasztalata.
Az útjavítási folyamat a kátyúk por és kavicstól való megtisztításával kezdődött, amely a seprűs szaki feladata. Kezdésnek megközelítette a lyukat úgy 20m/óra sebességgel, és megtervezte a feladat elvégzésének folyamatát. Először is figyelembe kellett venni a lyuk földrajzi koordinátáit, méretét, mélységét, nem utolsó sorban a ráfordítandó időt. A legnehezebb a seprés irányának az eldöntése volt. Ugyanis ha nem állt kézre, akkor legalább két lépéssel jobbra, vagy balra kellett menni, ami azért nem mindegy az idő függvényében. Elkezdte hát a seprést: egyet jobbról, egyet balról a seprűvel, majd a végén egy csuklómozdulattal a kátyú közepén összegyűlt por és kavics keveréket az árokba pöckölte. De valahogy maradt a kátyúban nem odavaló szemét. Egy nagy káromkodást lehetett hallani, újabb seprés és pöckölés, majd homloktörlés. „A fene egye meg ezt a 30 fokos meleget, mi lesz itt délutánig” - gondolkodott hangosan. A seprés elkészültét jobb kezének felemelésével jelezte a sofőrnek, aki egy dudaszóval válaszolt, hogy vette a jelentést. A gépkocsivezető is pontos mérlegelés után megindult a már steril kátyú felé. Normális esetben közvetlen a kátyú mellett szoktak megállni, de most nem sikerül. Pontosan a lyuk közepén ment keresztül az egyik kerék. A kátyúba ismét szemét került, és tőle úgy két méterrel távolabb állt meg a gépkocsi. Mint megtudtam ez az esetek nagy százalékában így történik, a csapatnál ez a normális. „Nem probléma”- mondja a munkavezető. Ezzel a malőr elintéztetett. Következett a második fázis, amelyben az anyagmozgató játszotta a főszerepet.
Vállán a lapáttal, biztos léptekkel megközelítette a lenyitott hátsó oldallal közlekedő kocsit, megállt, nézegette a kocsin lévő bitumen mennyiségét, és maga elé tette a lapátot, a nyelére támaszkodott. Mérlegelt és tervezett. Szakmailag meggondolandó, hogy mennyi bitument vesz fel egyszerre. Az ujjain számolt valamin, majd megpökte a tenyerét. A lapátot óvatosan és pontosan a kocsin lévő bitumen végéhez helyezte és egy fél lapátra valót könnyű mozdulattal a kátyúba hajított. A féllapátnyi a hosszú évek tapasztalata, mert ez az optimális mennyiség, amiből sosem kell visszarakni a kocsira. Előfordult már az is, hogy pontosan ennyi kellett az aszfalthiányos területre. Az ördög ott járt a környéken, mert majdnem komoly baj lett.
A nehéz bitumen a kátyúból kavicsot és porfelhőt vágott ki úgy, hogy az egyik kavics az anyagmozgató orra előtt pisztolygolyóként repült tova. A röppályája úgy alakult, hogy a lőtávolon belül lévő főnök sisakján gellert kapva az autó oldalán landolt. „Miért kell ennyire sietni, és ha nincs rajtam a kobak?” – kiabált a főnök. Azonnal megindult a hibás keresése – ezzel is telt az idő. A munkavezető, mint érintett eldöntötte a vitát. „A hibás a bitumen és a kavics” – mondta ki a végszót. De mivel ezek nem büntethetők a vitát lezárta. A melósok, ha morogván is, de tudomásul vették, mert a főnöknek mindig igaza van.
Az anyagmozgató elszámolta magát. Kevés lett a bitumen. Így pótolni kellett. Az előbbi esetből tanulva óvatosabb lett. Ismét fél lapátban határozta meg az optimális mennyiséget (a praxis). A kocsin levő fél lapát bitument levette, és a földre helyezte, majd nyelénél fogva a lyukhoz húzta, és a pépes anyagot a lapátról óvatosan a lyukba borította. „Úgy látom, tudja maga a szabályt” – helyeselt a főnök. Ezzel az anyagmozgató nehéz feladata véget ért, jöhetett a bitumenigazgató.
Ehhez a művelethez ez esetben célszerszámot használtak. Formára nagyon hasonlít a pékek hamukihúzó eszközéhez. Hogy miért fából készült? Mert ezzel a szerszámmal csak a szabályban előírt mennyiséget lehet elhúzni, vagy tolni – különben eltörik. Tesztelve van. Tehát balesetvédelmi okai vannak. A vas nehéz, ragad stb. Az igazgató a seprűs munkáshoz hasonlóan előbb szemrevételezte a kupacot, majd meghatározta a beavatkozás irányát. Körüljárta, nézegette, majd nekilátott. Előbb tolta a kupacot (hátha eltörik a szerszám), majd húzta. Egy kicsit púpos lett az alkotás, de így szokták, és jelezte a „nehéz” gépkezelőnek, hogy a kátyú elő van késztve a gépi munkára.
A gépkezelő erre várt. A „kisúthenger” végéhez állt, megfogta a vezető rudat és indított. „Majd én megmutatom ezeknek a portalanítóknak, hogy ki az igazi lyukbetömő” – mondta halkan. Először is besaccolta a lyukhoz vezető legrövidebb utat, mert ugye nem mindegy, hogy hányszor kell átmenni a fekete anyagon. Beállította az általa helyesnek ítélt pozícióba a gépet. De semmit nem bízott a véletlenre. Elment a kátyún túl, és onnan is benézte az egyenest, és odaszólt a munkavezetőnek: „Gazsi, menj má légy szíves a rúdhoz és tedd jobbra a kislányt úgy 3cm-t. Úgy-úgy, kicsit vissza, ne tovább. Nagyon köszönöm” – mondta a gépész úr. Az úthenger megindult a kb. tíz méteres úton. Pöf – pöf – pöf, előre-hátra, előre-hátra. Így ment ez vagy öt percig. A kátyú egy kicsit púpos maradt, de legalább lefolyik az esővíz. Így írta elő a technológia, meg a főnök. „Ezzel a lyukkal is végeztünk” – mondja a gépész úr. Elégedetten állták körül a kormányszínű ruhába öltözött specialisták, majd arrébb mentek vagy öt métert a következő kátyúig.
Távolról figyeltem e nehéz feladat elvégzésének folyamatát. A kisördög azért motoszkált bennem, odamentem a söprögető emberhez.
- Mondja bátyám hány kátyút csinálnak meg naponta?
- Tudja, nem olyan egyszerű ám ez. Meleg van, poros az út, nagy a forgalom, kevesen is vagyunk. Így aztán azt mondta a főnök, hogy annyi lyukat tömünk be, amennyi az időbe belefér. Nagyon fontos a technológiai fegyelem. Betartjuk, mert a főnök szava az parancs.
Nagyállás, 2011. 07. 15.
| |
|
|
A Keresztanya Szlovákiában |
| |
|
Amint látjátok új fórumot csináltam. Ez tulajdonképpen weboldal a weboldalban. A teljeskörű használatához regisztrálni kell , csak úgy tudok moderátori jogot – vitaindítás, törlés, változtatás – adni, de az egyszerű hozzászóláshoz elég csak a téma címére kattintani, a többi értelemszerű. Kérem, hogy használjátok. Köszönöm! Ha valami miatt nem működne rendesen: >>Itt az eredeti oldal<<
| |
|
Határokon át!
Eredményhirdetés
Próza
I. Nagy Ilona: Örökségem a jussom, 270 pont
II. Orosz Lajos: Ki kell várni, ki kell várni, 130. pont
III. Nyéki Magda: Képeslapok és álmok, 109 pont
Vers
I. Orosz Lajos: Székelynek lenni, 69 pont
II. Ketel Ilona: Itthon, otthon, 57 pont
III. Gegő Rebeka: Magyarnak születtem, 46 pont
Gratulálunk!
| |
Hogy regisztrálhatsz a Pipafüstön |
Regisztrálni csak valamelyik szerzőnk meghívásával tudsz, mégpedig a következőképpen.
S. Szabó István vagy Kepes Károly emil címére - melyet megtalálsz a folyóirat bal oldalán, a szerkesztők neve alatt - elküldesz egy pársoros bemutatkozó levelet, a regisztrációs nevedet, a jelszódat, és megnevezed a szerzőt, akinek az ajánlásával szeretnél tag lenni.
Ha a szerző visszajelez nekünk, hogy vállalja érted a felelősséget, akkor zöld utat kapsz, regisztrálunk az oldalon, és teljes jogú tag leszel.
szép napot: S. Szabó István | |
|
Tisztelt regisztrált felhasználó!
Az oldal használatával kapcsolatban a Menű / Belső levelezés oldalon találsz hasznos információkat.
Bejelentkezés nélkül nem tudsz semmiféle írott anyagot feltenni az oldalra.
Véleményezni tudsz ugyan bejelentkezés nélkül, de kicsit macerás a dolog.
Ha javasolhatom, akkor előbb a regisztrált neveddel és a jelszavaddal lépj be az oldalra, és csak azután láss hozzá írásod feltételéhez, olvasáshoz, véleményezéshez, cseteléshez
| |
|
Ha valaki az oldalsávon szeretne elhelyezni valamit, kérem, hogy levél-csatolmányként küldje el valamelyik szerkesztő címére!
Kepes Károly | |
|
Boér Péter Pál Nagyító alatt és Le a láncokkal című novelláskötetei, a könyvekhez boerpeter_1959@yahoo
.com címen lehet jutni.
>>Részletesebben<< | |
|
Mária királynő
Tyúkanyó a kakukkfészekben
Elmenőben
Hétköznapi dráma
Hangok
Történet a kézművesről, a katonáról, és a királyról
Bódulat
Örömzene
A látogató
Állomások
Hogyan lehet abbahagyni egy ölelést?
Tűzmadár
Igazhitűek
Örömzene / "B" változat
szerelem kukac igazi pont hu
Lucia
Nem vagytok a magatokéi
Légvárak
Felfüggesztett zászlók
Nomádok
Fülöp bácsi és Barka néni
És akkor jöttek a magyarok
Csudálatos élet
Az irat
Hajnali vonat
Az idő foglyai
Lorensz
Csak pozitívan
Kálmánember
Piroska és a farkas
A halálraítélt
Testvéri szeretet
Amerikai vendég
A végzet
Vívódások
Reni 78
Vérszívó a szomszédom
Sivár
A fal mögött
Az azurkék keresése
Moira Zrt.
Az aranyhallá változott királylány
A tüntetés
A Törpepacsirta (Egy trónörökös rossz álma)
A lelkem színpadán
Büszkeség és balítélet
Szellemes történet
Engedj ki
Blood of Mary
Kegyetlenek
Kurva vagyok
Szerecsendió
Mai dráma
A miniszterelnök
A színdarabok a Játék / drámák oldalon olvashatók és véleményezhetők.
Ha bármelyik mű elnyeri a tetszésedet, és szeretnéd színre vinni azt, akkor a vendégkönyvön keresztül vedd fel velünk a kapcsolatot.
| |
|
Itt kedvetekre dumálhattok.
| |
|
Csak egy életem van.
Kérlek ne rontsd el, mert nincs hozzá jogod!
(Remélem a Pipafüst oldalait politikusok is olvassák)
S. Szabó István
| |
|
2024. Május
H | K | S | C | P | S | V | 29 | 30 | 01 | 02 | 03 | 04 | 05 | 06 | 07 | 08 | 09 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 01 | 02 |
|
| | |
|
2024.02.06. 10:32
2023.12.17. 12:02
2023.11.26. 08:38
2023.08.27. 10:37
2023.08.27. 10:36
2023.08.21. 16:28
2023.08.15. 17:49
2023.06.19. 18:32
2023.06.19. 18:32
2023.06.04. 16:37
2023.06.01. 14:02
2022.12.28. 20:11
2022.11.01. 21:09
2022.11.01. 06:01
2022.09.13. 06:01
2022.08.05. 08:53
2022.07.01. 17:45
2022.05.08. 21:07
2022.05.01. 06:25
2022.05.01. 06:25
| |
|
|
Ismerős jelenet.Részletesen elevenited meg e fontos műveletet.